U wilt werken met consignatievoorwaarden

Wat is consignatie:

Het woord consignatie komt uit het Frans en één van de betekenissen is: Het in bewaring geven.

Consignatie in de handelspraktijk: consignatie
In het handelsgebruik wordt met consignatie hoofdzakelijk bedoeld het leveren van goederen aan wederverkoper(s) zonder deze goederen vooralsnog in rekening te brengen. Op enig moment wordt de voorraad van de geleverde goederen door de leverancier gecontroleerd. Het verschil tussen de oorspronkelijke levering en de nog aanwezige voorraad wordt dan door de leverancier aan de wederverkoper(s) gefactureerd.

De noodzaak van consignatievoorwaarden:

Natuurlijk zijn er voor u als leverancier extra risico's bij het gebruik van consignatie. Risico's die u het liefst zoveel als mogelijk wilt vermijden. Voorbeelden van deze risico's zijn wanneer u geen duidelijke afspraken maakt:
  • de beëindigingstermijn
  • de wijze waarop goederen geretourneerd mogen worden
  • het vaststellen van de waarde van de retour gekomen (genomen) goederen i.v.m. beschadigingen
  • het transportrisico van de retour te zenden goederen
  • het eigendomsvoorbehoud
  • het verzekeren van de voorraad
  • het niet mogen verpanden en bezwaren van de in consignatie gegeven goederen
  • het regelen van de (fysieke) controle op de aanwezige voorraad bij de wederverkoper(s)
  • het ontbinden van een consignatieovereenkomst
  • Enz. enz. enz.

Kortom het is geen overbodige luxe om met goede en voor u passende consignatievoorwaarden te werken.

Voordelen van consignatie:

Het gebruik van consignatie levert voor zowel de leverancier als de wederverkoper(s) een aantal voordelen op. De leverancier kan gemakkelijker zijn wederverkoper(s) overtuigen om zijn producten te verkopen. Hij kan zijn voorraad voor een gedeelte bij zijn wederverkoper(s) onderbrengen. Dit kan hem logistieke voordelen opleveren, zoals bijvoorbeeld een kleiner voorraadmagazijn, minder losse verkooptransacties, minder administratieve rompslomp en meer kans op (een) trouwe wederverkoper(s). Voor de wederverkoper(s) zijn er de voordelen, dat de handelsvoorraad van de betreffende leverancier niet behoeft te worden voorgefinancierd, dat er beschikking is over een groot aanbod in aantal en keuze voor de consument, dat er minder individuele aankooptransacties bij de leverancier zijn en dus minder administratieve rompslomp.